گیربکس چیست؛ هر آنچه درباره جعبهدنده باید بدانید وبلاگ کارنامه (9)

فهرست مطالب

این محور نیز چرخ دندههای متعددی دارد که برخلاف شافت واسط بهطور یکپارچه نیست. هر خودرویی برای اینکه بتواند حرکت نماید نیاز به نیروی موتور و سیستم انتقال قدرت از موتور به محور چرخها دارد که این وظیفه بر عهده گیربکس خودرو است نیروی تولیدی از پیشرانه به سمت محورها به صورت پیوسته باید منتقل شود که به سه قطعه مربوط میشود گیربکس خودرو یا جعبه دنده، کلاچ و دیفرانسیل بار انتقالی از پیشرانه به چرخها را بر عهده دارند که در این مطلب به صورت اختصاصی به بررسی گیربکس خودرو یا جعبه دنده میپردازیم با ما تا انتها همراه شوید. گیربکس گزینهای قابلاعتماد است که باعث کاهش مصرف سوخت نیز میشود و در خودروهای ژاپنی از جمله محصولات هوندا، نیسان و تویوتا بکار میرود. تارا حتی در میان خودروهای داخلی هم در جایگاه بالایی قرار نمیگیرد و در بهترین حالت یک خودروی متوسط است که از برخی لحاظ بر دیگر خودروهای داخلی برتری دارد و از بسیاری لحاظ در جایگاه پایینتری قرار میگیرد. این دو سدان بهعنوان جدیدترین محصولات سایپا و ایرانخودرو، از لحاظ طراحی مدرنتر از دیگر خودروهای داخلی هستند اما در این بخش کفه ترازو به سمت شاهین سنگینی میکند زیرا درحالیکه تارا در اصل همان پژو ۳۰۱ با تغییراتی در نمای جلو و عقب است، سدان سایپا خودروی مستقلی محسوب میشود که از ابتدا طراحی شده و ازاینرو نمای پختهتر و اصولیتری دارد.


روغن موتور خودرو

تارا در نسخهٔ دستی از لحاظ امکانات حرف چندانی برای گفتن نداشته و با دو ایربگ، فرمان برقی، نمایشگر لمسی، دیلایت، رینگ آلومینیومی، آینههای جانبی برقی، پنجرههای برقی با آنتی ترپ، سنسور دندهعقب، تنظیم دستی صندلیهای جلو، سیستم پایش باد تایرها، کروز کنترل و سیستم راهنمای تعویض دنده، خیلی با محصولات ارزانتر ایرانخودرو مثل سورن چطور از سرقت خودرو جلوگیری کنیم؟ – آکادمی مالی مسعود پلاس فاصلهای ندارد. این در حالی است که شاهین با مواردی مثل آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، چراغهای خودکار، سیستم ورود بدون کلید و استارات دکمهای، سانروف، دوربین دید عقب و صندلیهای چرمی، یک سر و گردن بالاتر قرار میگیرد. همچنین در نسخه اتوماتیک تارا با ارائهٔ مواردی مثل ایربگهای جانبی، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، دوربین دید عقب، تنظیم برقی صندلی راننده، سنسور نور و باران و… بهطور عمده این جعبه دنده در دو گروه ۵ و ۶ سرعته تولید میشود. و دنده انتخاب شده وارد مدار میشود. البته تأخیر توربو در شاهین محسوس بوده و در آغاز حرکت شتاب کندتری نسبت به تارا خواهد داشت درحالیکه سروصدای پیشرانه خصوصاً در دورهای بالا بسیار بیشتر از رقیب وارد کابین میشود که آزاردهنده خواهد بود. پس از انتخاب دنده مناسب و قرار دادن اهرم دنده در جای خود پا را به آرامی از روی کلاچ برداشته و با فشردن پدال گاز بدون وارد شدن فشار به موتور به سرعت مورد نظر خود دست مییابید. ​.


خودرو فیدلیتی

در این سیستم که از پیچیدگیهای فراوانی برخوردار است، پدال کلاچ حذف میشود و دنده صحیح و مناسب توسط خودرو برای راننده انتخاب میشود. دنده برنجی که جسمی فلزی و حلقهای است در اطراف خود فرم دندانهدار دارد و به دلیل اصطکاک بیشتر با یاتاقان با سرعت بیشتری با این قطعه چفت میشود. دنده برنجی قطعهای فلزی و حلقهای دندانهدار است که بهعلت اصطکاک زیاد با یاتاقان با سرعت زیادی با آن چفت میشود. بیرینگ یا یاتاقان گیربکس که به چرخ دنده های هماهنگ کننده نیز از آنها یاد میشود با استفاد از چرخ دنده های که روی سطح خود دارند به سمت چرخ دنده مورد می رود و با چفت شدن با آن باعث حرکت چرخ دنده ها میشود. یاتاقان بهسمت چرخ دنده موردنظر به حالت کشویی حرکت میکند و با آن چفت میشود و باعث حرکتش میشود. گیربکس دوکلاچه : در این نوع گیربکسها از دو کلاچ برای تعویض دنده استفاده میشود و به این ترتیب حداکثر پرفورمنس به دست میآید. به همین علت است که کامیون ها و تریلی ها هر چه سنگین تر باشند ، در سراشیبی ها با دنده سنگین تری حرکت می کنند تا بتوانند با سرعت ثابت ، سرازیری را طی کنند چرا که اگر سرعتشان بالا برود ، با توجه به وزن زیادی که دارند انرژی آنها بسیار زیاد شده و ترمزشان نمی تواند آنها را متوقف کند.


این نوع جعبه دنده دستی که امروزه به عنوان گیربکسهای دستی در انواع سواری مورد استفاده است قابلیت جا گذاشتن برخی سرعتها و جهش به سرعت بالاتر دنده را دارد. درحالیکه قیمت کارخانهای این دو سدان حدود ۴۰۰ میلیون تومان است، در بازار اختلاف قیمتی صد میلیون تومانی دارند که قطعاً میتواند روی انتخاب خریداران تأثیر بگذارد. در بخش مصرف سوخت، هردو شرکت مصرفی در حدود ۷ لیتر در هر صد کیلومتر را برای سدانهای خود در حالت ترکیبی اعلام کردهاند اما در واقعیت، شاهین مصرف بیشتری خواهد داشت و به دلیل پیشرانهٔ توربو بیش از تارا نیازمند بنزین سوپر خواهد بود. هرچقدر خودرویی برای به حرکت درآمدن نیاز به قدرت بیشتری داشته باشد ، نسبت انتقال دنده یک آن را ، عدد بزرگتری قرار می دهند؛ برای مثال هرچقدر خودرو ، سنگین تر باشد برای به حرکت درآمدن نیاز به قدرت بیشتری داشته و در نتیجه نسبت انتقال دنده یک آن را عدد بزرگتری قرار می دهند؛ همچنین خودروهایی که برای حمل بار طراحی شده اند ، خودروهایی که برای حرکت در مناطق سنگلاخی و صعب العبور طراحی شده اند نیز باید با نسبت انتقال بیشتری به حرکت دربیایند. راننده میتواند بهصورت دستی دندهها را بر اساس سرعت خودرو و شرایط جاده تعویض کند.